Wiadomości z przebiegu projektu – etap II i III

 

Etap II

Pierwszego lutego 2010 roku rozpoczął się drugi etap Projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Rozpoczął się on oficjalnie na zajęciach pozalekcyjnych, bo przecież już wcześniej uczniowie klasy I mięli okazję uczestniczyć w zajęciach projektowych. Wówczas byli gośćmi klasy II, teraz są gospodarzami. Na nich też spadła odpowiedzialność za salę, w której realizowany jest projekt i pomoce dydaktyczne znajdujące się w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań.

Nasze pierwszaki nie mogły się doczekać kiedy nastąpi ten dzień, gdy razem ze swoją nauczycielką p. Renatą Niepsuj rozpoczną projektowe zajęcia. Kiedy 18 grudnia 2009 roku uczniowie klasy II uroczyście przekazywali im cały sprzęt, na twarzach maluchów gościły szerokie, promienne uśmiechy. To właśnie tego dnia dzieci biorące udział w I etapie projektu przekazały swoim młodszym następcom wszystko to, co przez 5 miesięcy należało do nich i za co byli odpowiedzialni. Teraz przez kolejne 5 miesięcy to właśnie maluchy będą poznawały świat, uczyły się i bawiły, korzystając ze wszystkich pomocy dydaktycznych przeznaczonych do realizacji projektu. Na pewno, podobnie jak w poprzednim etapie, uczniowie bardzo chętnie będą uczestniczyć we wszystkich zajęciach i nawet się nie obejrzą, gdy 20 czerwca 2010 roku to oni ze smutnymi minami będą musieli przekazać „pałeczkę” swoim młodszym kolegom. Ale na razie przed nimi wiele ciekawych zajęć, pełnych wyzwań i niespodzianek, pełnych nowych wiadomości i niezapomnianej zabawy.

Zajęcia II etapu Projektu rozpoczęły się we wtorek 2 lutego 2010 roku i potrwają do 20 czerwca tegoż roku. Ich tematyka będzie skupiona wokół myśli przewodniej „Mały Ekolog to ja.”. W ciągu 50 godzin wspólnej zabawy i nauki, uczniowie biorący udział w Projekcie będą poznawać otaczające je środowisko, nauczą się je kochać i szanować. Nie jest to dla nich nic nowego, gdyż uczą się przecież w szkole, która jako nieliczna w Polsce posiada Certyfikat Zielonej Flagi, a to do czegoś zobowiązuje.

 

02. 02. 2010 r.
Pierwsze godziny zajęć to oczywiście moment, gdy uczniowie bardzo aktywnie zapoznawali się ze wszystkimi pomocami znajdującymi się w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań. To co do tej pory było dla nich prawie niedostępne, teraz na okres kilku miesięcy stało się ich własnością. Już teraz można zauważyć, że największym zainteresowaniem będą się cieszyć pomoce umieszczone na sportowym stojaku, a w szczególności chusta animacyjna i mini szczudła. Dzieci bardzo chętnie sięgały również po układanki i różnego rodzaju gry planszowe. Na tych pierwszych zajęciach uczniowie obiecali, że będą dbać o powierzone im środki dydaktyczne bardzo sumiennie, a każda rzecz, z której skorzystają wróci z powrotem na swoje miejsce.

03. 02. 2010 r. – 09. 02. 2010 r.
Dobry Ekolog, to nie tylko osoba dbająca o środowisko, ale także dobry kolega i dobra koleżanka. Co to znaczy być dobrym kolegą i koleżanką? Jakie są skarby przyjaźni? Czy potrafię rozpoznawać i nazwać uczucia? Kto może być prawdziwym przyjacielem? – to tylko niektóre z pytań, na które uczniowie razem z nauczycielem szukali odpowiedzi. Dzieci bardzo żywo opowiadały o swoich czworonożnych przyjaciołach, dzieląc się ze swoimi kolegami zabawnymi historyjkami z życia ich pupilów. Wspólnie ułożyły też przepis na „dobrego Eko-przyjaciela”, a następnie uroczyście ślubowały, że postarają się wypełniać każdy z ustalonych punktów, aby jak najszybciej nim zostać. Na zajęciach nie zabrakło gier i zabaw ruchowych. Uczniowie ćwiczyli koordynację wzrokowo – ruchową bawiąc się Serem szwajcarskim, uczyli się jak korzystać z Encyklopedii czy Słownika w celu znalezienia potrzebnych informacji, pracowali z Książeczkami Logico, samodzielnie wykonując zamieszczone w nich zadania. Wszystkie dzieci bardzo chętnie wykonywały swoją pracę, a na ich twarzach często gościł uśmiech.

10. 02. 2010 r.
Te zajęcia były podsumowaniem cyklu zajęć poświęconych przyjaźni i uczuciom. Uczniowie przypomnieli znane im bajki i historie opowiadające o przyjaźni. Układali historyjki obrazkowe zaproponowane przez siebie i nauczyciela. Wspólnie przedstawiali scenki dramowe wykorzystując w tym celu Mały teatr i pacynki. Dzieci wyjaśniły też, jak rozumieją zdanie: „Jestem doceniany – doceniam innych”, odpowiedziały na pytanie :„Dlaczego należy szanować drugiego człowieka?” Z dużym zapałem dzieci wykonały też pracę plastyczną przedstawiającą przyjaciela. W większości były to portrety ich czworonożnych „milusińskich”.

16. 02. 2010 r. – 17. 02. 2010 r.
Ekologiczne zabawy na cztery pory roku oraz wycieczka do lasu to doskonały sposób, aby zapoznać dzieci z nowymi pomocami. W „Krainie Zimy” nasi uczniowie znaleźli się dzięki określaniu kierunków świata, mierzeniu temperatury czy pokonywaniu trasy w określonym czasie. Dzieci musiały skorzystać z kompasu, stopera i termometrów, aby dojść do wyznaczonego celu. Uczyły się jednocześnie współpracy w grupie, bez sprzeciwu wykonywały też proste obliczenia matematyczne rozwiązując eko–zadania. Podsumowaniem zajęć było lepienie z plasteliny „Zimowego lasu” i wykonanie wspólnej makiety przedstawiającej „Krainę Zimy”.

23. 02. 2010 r. – 24. 02. 2010 r.
„W zdrowym ciele, zdrowy duch” – to jedno z wielu postanowień Małego Ekologa. Jak więc dbać o własne zdrowie, czystość ciała i estetyczny wygląd? To właśnie te zajęcia poświęcone były na szukanie recepty na zdrowie. Dzieci, jak przystało na uczniów szkoły z ekologiczną tradycją, promującą zdrowy styl życia, znały bardzo wiele przykładów i bardzo chętnie wymieniły się nimi ze swoimi kolegami. Ale same słowa nie wystarczą, dlatego uczniowie z zapałem przystąpili do zaproponowanych zabaw ruchowych.

Na zajęciach nauczyciel zwrócił uwagę na niebezpieczeństwa związane z porą roku, podkreślając przede wszystkim te, które bezpośrednio mogą zagrażać dzieciom. Uczniowie opowiadali o warunkach na drogach zależnych od pogody i ostrożności, jaką muszą zachować w czasie spacerów. Następnie wspólnie z nauczycielem redagowały opowiadanie na podstawie historyjki obrazkowej „Nierozważna Joasia”. Słuchały nagrań z odgłosami przyrody, które stały się dla nich inspiracją do stworzenia własnej „muzycznej ilustracji” z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. Na zakończenie zajęć dzieci wspólnie uzupełniły Ruchomy Kalendarz zamieszczając na nim spostrzeżenia z ostatnich kilku zajęć.

02. 03. 2010 r. – 03. 03. 2010 r.
Mały Ekolog, to przede wszystkim strażnik i obrońca przyrody. Nie sposób zatem zapomnieć o konieczności dbania o środowisko. Na tych zajęciach uczniowie przypomnieli sobie o sposobach segregowania odpadów i ochronie przyrody, zadawali pytania:„jak możemy pomóc naszej planecie?” i na chwilę zamieniwszy się w małych dziennikarzy, szukali odpowiedzi na te ważne pytania. Uczyli się też piosenki „Śmieci precz” i z wielkim zaangażowaniem pracowali z książeczkami Logico o tematyce przyrodniczej. Nie zabrakło zabaw ruchowych i matematycznych. Na zakończenie zajęć dzieci zaprojektowały wspólny ogród, w którym znalazły się głównie zioła.

09. 03. 2010 r.
Wiosna zbliża się do nas wielkimi krokami i wszyscy czekamy na nią z wielką niecierpliwością, dlatego i „pierwszaki” postanowiły porozmawiać o pierwszych zwiastunach wiosny. Dzieci na podstawie historyjki obrazkowej wspólnie redagowały opowiadanie o nadejściu wiosny, techniką collage wykonały piękne prace plastyczne przedstawiające pierwsze jej zwiastuny, liczyły wiosenne kwiaty, rozwiązując proste zadania matematyczne. Z wielką uwagą słuchały odgłosów przyrody odtworzonych z nagrania, aby móc je następnie porównać z odgłosami usłyszanymi w czasie spaceru do lasu.

10. 03. 2010 r.
„Odżywiam się zdrowo i ekologicznie”, to dewiza każdego Eko-pierwszaka. Na zajęciach uczniowie samodzielnie przygotowali owocową sałatkę, badając przy okazji własności owoców. Ważyli je, mierzyli, oglądali pod mikroskopem ich miąższ. Poznali słowa i melodie piosenki „W sadzie”. Wykonali swoje plastelinowe owoce. Zjadając przygotowane przez siebie sałatki zbierali siły, aby z największym zaangażowaniem pokonać przygotowany tor przeszkód. Ale do tego nie trzeba było ich namawiać, bo przecież nasze „pierwszaki” najbardziej lubią zajęcia ruchowe.

16. 03. 2010 r.
Na dzisiejszych zajęciach uczniowie wybrali się w daleką podróż do krajów, gdzie rośnie herbata. Szukali je na mapie, próbowali wskazać na globusie. Korzystając z różnych źródeł poznawali rodzaje herbaty i sposoby jej parzenia, oglądali pod mikroskopem jej liście. Wspólnie rozwiązywali rebusy matematyczne i bawili się wykorzystując różne przyrządy do zabaw ruchowych. Podsumowaniem zajęć była degustacja samodzielnie zaparzonej przez uczniów herbaty.

17. 03. 2010 r.
Układanie Kodeksu Przyrodnika to kontynuacja rozpoczętego cyklu zajęć poświęconych ekologii. Uczniowie na zajęciach wspólnie redagowali hasła, które znalazły się w Kodeksie. Musiały też wybudować „ekologiczną studnię”, przygotowując najpierw teren. W tym celu role zostały podzielone. Na kilkanaście minut dzieci zmieniły się w ekipę budowniczych i monterów. Bawiły się przy tym wspaniale, a przy okazji poznały sposoby powstawania studni i zwróciły uwagę na to jakim skarbem jest woda. Na zakończenie, przy użyciu instrumentów perkusyjnych, dzieci próbowały stworzyć własne muzyczne hasła, które były uzupełnieniem powstałego wcześniej Kodeksu Przyrodnika.

23. 03. 2010 r. – 24. 03. 2010 r.
Kolejne zajęcia za nami. Tym razem uczniowie „pracowali” wokół tematu przyjaźni, ale rozmawiali o przyjaźni niezwykłej, bo z kocimi i psimi pupilami. „Kocie zabawy”, „koci domek”, „kocie przeliczanie”, „koci teatrzyk” , „koci taniec” i „mój przyjaciel pies” to tylko niektóre z propozycji, w których dzieci mogły uczestniczyć i o których mogły opowiadać. Na koniec zajęć wszyscy rozmawiali na poważny temat opieki nad zwierzętami i wysłuchali opowiadania słowno – muzycznego „O małym kotku”. I tym razem zabawy z chustą animacyjną, chodzenie na mini szczudłach czy kręcenie cyrkowymi talerzami okazały się najbardziej ulubionymi przez dzieci zajęciami.

30. 03. 2010 r. – 31. 03. 2010 r.
Tym razem uczniowie zamienili się w „małych badaczy” próbujących znaleźć odpowiedź na pytanie „co w trawie piszczy?”. Musieli „zobaczyć, dotknąć, powąchać”, aby móc poznać. Jako prawdziwi poszukiwacze wybrali się na wycieczkę do lasu, gdzie przy użyciu lup szukali odpowiedzi na pytanie „zgadnij co to?”. Po powrocie do szkoły wszyscy radośnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami ze spaceru. Uczniowie wspólnie też wykonali ciekawe doświadczenia badając rozpuszczalność różnych materiałów w wodzie. Nie zapomnieli też o zabawach ruchowych. Tym razem do zabawy wykorzystali chustę animacyjną, zamieniając ją w falujące morze.

07. 04. 2010 r.
Dzisiaj uczniowie bawili się w Teatr. Po wysłuchaniu i omówieniu opowiadania słowno – muzycznego „Szaleństwa lisa Witalisa” mali aktorzy przygotowali własne przedstawienie teatralne. Zmienili się w aktorów i reżysera, przygotowali też własną oprawę muzyczną wykorzystując instrumenty perkusyjne. Wszyscy wspaniale się bawili. W tym dniu uczniowie chętnie też zajrzeli do naszych pomocy dydaktycznych, którymi dawno się już nie „bawili”. Pracowali na Tabliczkach Logico, ćwiczyli na Serze Szwajcarskim i grali w różnorodne gry dydaktyczne.

13. 04. 2010 r.
Na dzisiejszych zajęciach uczniowie wybrali się do tajemniczej krainy „Guzikolandii”, gdzie wszystko zrobione jest z różnych guzików. Mali twórcy mogli „puścić” wodze fantazji i samodzielnie stworzyć swój „guzikowy świat”. Wszystkie pomysły były bardzo oryginalne, a stworzone przez dzieci prace niezwykle barwne i ciekawe. Również i w tym niezwykłym guzikowym świecie uczniowie nie zapomnieli o przyrodzie, dlatego chętnie uczestniczyli w układaniu i rozwiązywaniu zagadek o zwierzętach i roślinach.

14. 04. 2010 r.
Już kolejny raz „przyłożyliśmy” ucho do ziemi, aby posłuchać „co w trawie piszczy…” Tym razem naszą uwagę przyciągnął … pająk! Aby poznać wygląd, warunki życia tych owadów uczniowie obserwowali go pod mikroskopem. Przydatna okazała się również lupa. Dzieci chętnie przeliczały różne okazy przyrodnicze, poznały też budowę i warunki życia pająków. Podobnie, jak i na innych zajęciach, nie zapomniano o zabawach ruchowych. Tym razem dzieci zamieniły się w „Poszukiwaczy skarbów”. Na zakończenie zajęć uczniowie wysłuchali utworu „Pająk krzyżak”, do którego wspólnie wykonali historyjkę obrazkową.

 

20. 04. 2010 r.
Dzisiaj na zajęciach uczniowie wybrali się w podróż do Krainy zabaw. Najpierw samodzielnie musieli ją stworzyć. Pod okiem nauczyciela, uczniowie przygotowali wielki plac zabaw, w którym znajdowały się trzy krainy. Jako pierwszą można było odwiedzić Krainę baśni i bajek, w której na zwiedzających czekał Teatrzyk, kukiełki i instrumenty perkusyjne. Druga kraina, to Kraina gier planszowych, gdzie uczniowie mogli zagrać w swoje ulubione gry. Największą popularnością cieszyły się Bierki i gra w Pchełki. Trzecia kraina – Kraina balów – zapraszała muzyką do wspólnego tańca i zabaw ruchowych przy muzyce. Wszystkie dzieci wspaniale się bawiły, bo każdy mógł znaleźć dzisiaj coś dla siebie.

21. 04. 2010 r. – 27. 04. 2010 r.
Kolejne tematy poświęcono znowu przyrodzie. Okazją do tego stał się Międzynarodowy Dzień Ziemi. Nasi uczniowie, jak przystało na małych Ekologów nie zapomnieli o tym ważnym święcie. Ten dzień pozwolił przypomnieć o obowiązku ochrony przyrody i odpowiedzialności, jaką każdy z nas ponosi za otaczające nas środowisko. Uczniowie wspólnie przygotowali inscenizację i plakat promujący ekologiczny styl życia, rozmawiali o konieczności segregacji śmieci i nauczyli się piosenki „Ziemia – zielona wyspa”.

28. 04. 2010 r.
„Wyprawa do kopalni soli” była tematem dzisiejszych zajęć. Uczniowie poznali na nich legendę o Św. Kindze, z której dowiedzieli się skąd się wzięła sól. Wspólnie redagowali wywiad z górnikami, na chwilę zamieniając się w reporterów. Z masy solnej wykonali postaci, które ich zdaniem można spotkać w kopalni soli. Bardzo chętnie rozwijali swoje umiejętności ruchowe wykorzystując do zabawy chustę animacyjną i akcesoria sportowe.

04. 05. 2010 r.
Tym razem wszyscy uczniowie zostali zaproszeni do Krainy wiosny, gdzie czekały na nich ekologiczne zabawy na cztery pory roku. Dzieci wspólnie z nauczycielem układały przyrodnicze rebusy, bawiły się w ekologiczne Kalambury, wykonały pracę plastyczną przedstawiającą naszą „Zieloną planetę – Ziemię”. Chętnie uczestniczyły w zabawach ruchowych „Deszczyk” i „Kwiaty na łące”, w których korzystały z akcesoriów sportowych. Wiele radości sprawiła im zabawa z chustą animacyjną i tor przeszkód, który musiały pokonać na mini szczudłach.

05. 05. 2010 r.
„Klasowe urodziny” to dobra okazja do doskonałej zabawy. Układanie życzeń urodzinowych, wysyłanie urodzinowych kartek, składanie urodzinowych życzeń oraz urodzinowy bal w całości wypełniły czas przeznaczony na zajęcia. Uczniowie nie zapomnieli też o urodzinowym prezencie, który tym razem wykonali z Mozaiki XXL poznając w ten sposób różne figury geometryczne.

11. 05. 2010 r. – 12. 05. 2010 r.
Poznaliśmy już różne owady, obserwowaliśmy mrówki, pająki. Dzisiaj postanowiliśmy wybrać się z „Wizytą do ptaków”. Uczniowie wysłuchali wierszy o ptakach, słuchali nagrań „Ptasiej muzyki”, Wspólnie układali historyjki obrazkowe do wysłuchanych wierszy, próbowali rozpoznać śpiew znanych ptaków i wykonali ilustracje przedstawiające bociana i jego gniazdo. Na zajęciach dzieci nie zapomniały też o zabawach ruchowych. Wspólnie tez stworzyły „Chodniczek – wędrowniczek”, grę ekologiczną, przy tworzeniu której doskonaliły swoje umiejętności matematyczne, przeliczając pola, umiejętności językowe – redagując zasady gry, umiejętności przyrodnicze – układając pytania związane z ekologią. Na zakończenie zajęć wszyscy uczniowie wraz z nauczycielem „wypróbowali” stworzoną wspólnymi siłami grę.

18. 05. 2010 r.
Miło jest wrócić do utworów, które się lubi. Uczniowie ponownie wysłuchali utworu Jana Brzechwy „Szaleństwa lisa Witalisa” oraz innych bajek – grajek. Nie zabrakło też rozmowy dotyczącej autora wierszy dla dzieci Jana Brzechwy w 105 rocznicę jego urodzin. W czasie zajęć dzieci wspólnie stworzyły „Ekologiczny album prasowy” zamieszczając w nim informacje, które wcześniej wyszukały przeglądając czasopisma o tematyce przyrodniczej.

19. 05. 2010 r.
Kolejne zajęcia poświęcono również bajkom. Tym razem uczniowie samodzielnie przeczytali „Czerwonego Kapturka”, a następnie wspólnie przygotowali przedstawienie teatralne. Dużo pracy włożyli w zrobienie dekoracji i opracowanie oprawy muzycznej. W tym celu wykorzystali instrumenty perkusyjne i rekwizyty znajdujące się w Teatrzyku Dziecięcym. Uczniowie mieli wiele ciekawych pomysłów, którymi chętnie dzielili się ze swoimi kolegami. Przygotowane przez dzieci przedstawienie było zatem bardzo ciekawe i pomysłowe. Zaproszono na nie kolegów z młodszej klasy. Oklaskom nie było końca…

25. 05. 2010 r. – 26. 05. 2010 r.
Na tych zajęciach wróciliśmy ponownie do tematów związanych z ekologią i poznawaniem środowiska naturalnego. Uczniowie w ciągu tych kilkudziesięciu minut dowiedzieli się skąd pochodzi woda mineralna, tworzyli tabele roślin i zwierząt chronionych w Polsce. Ponownie zamienili się w małych naukowców, którzy przy pomocy lup i mikroskopu badali właściwości wody, jej czystość, barwę, budowę. Wspólnie z nauczycielem szukali na mapie rezerwatów przyrody oraz naturalnych źródeł wód mineralnych. Na zakończenie zajęć nie zabrakło też zabaw ruchowych z chustą animacyjną i innymi przyborami ze stojaka sportowego. Zmęczeni uczniowie chętnie skosztowali wód mineralnych przygotowanych wcześniej przez nauczyciela.

01. 06. 2010 r.
Międzynarodowy Dzień Dziecka stał się doskonałą okazją do zorganizowania na zajęciach „Dnia zabawy”. Uczniowie samodzielnie ustalili w co chcą się bawić i wspólnie przygotowali stanowiska, w których każdy znalazł coś dla siebie. W pierwszym ośrodku dzieci miały okazję bawić się w różne gry ruchowe. W tym celu wykorzystały pomoce ze stojaka sportowego. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się mini szczudła, talerze cyrkowe i obręcze hula – hop. Drugi ośrodek zachęcał do zabaw twórczych. Tutaj dzieci tworzyły ciekawe prace plastyczne, konstruowały budowle, układały kolorowe obrazy. Skorzystały z Mozaiki XXL, Małego majsterkowicza, Studni Jakuba. Również trzeci ośrodek miał wielu miłośników, którzy chętnie zagrali w gry planszowe. Czas szybko upłynął na miłej zabawie i nawet nie zauważyliśmy kiedy zajęcia dobiegły końca.

02. 06. 2010 r.
Ładna pogoda, mocno i jasno świecące słońce zachęciło do wycieczki na łąkę. Na zajęciach uczniowie trzymając lupy w rękach wyruszyli na obserwację zwierząt i roślin. W czasie wyprawy wszyscy starali się znaleźć odpowiedź na pytanie „Co potrzebne jest roślinom i zwierzętom do życia?”. Po powrocie do szkoły wszyscy podzielili się swoimi spostrzeżeniami i wspólnie zredagowali najważniejsze wnioski z dokonanych obserwacji. Podsumowaniem zajęć było dopasowanie do odpowiedniej ilustracji odgłosów przyrody odtworzonych z płyty.

08. 06. 2010 r.
Dzisiejsze zajęcia poświęcone zostały uczuciom. Każde dziecko miało okazję wypowiedzieć się na temat złości, gniewu czy radości. Na podstawie historyjki obrazkowej uczniowie układali własne opowiadania o uczuciach do swoich czworonożnych przyjaciół. Na parę minut zamienili się w małych projektantów tworzących ubranka dla swoich kocich i psich pupilów. Wszystkie prace były bardzo pomysłowe i barwne. Na zakończenie zajęć wszyscy chętnie bawili się naśladując małych czworonogów.

09. 06. 2010 r.
To już ostatnie godziny zajęć w ramach II etapu Projektu. Uczniowie chcą w pełni nacieszyć się pomocami, które znajdują się w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań i które powierzono na początku lutego pod ich opiekę. Dbali o nie przez ten cały czas, ale już wkrótce przekażą je swoim młodszym kolegom. Dzisiaj zastanawiali się wspólnie czy „Jesteśmy sami w Kosmosie?”, oglądali model Ziemi, przeliczali i zaznaczali planety, układali z Mozaiki XXL przybysza z Kosmosu. Szkoda, że to już koniec zajęć. Teraz jeszcze przekazanie pomocy naszym następcom i prezentacja efektów dla rodziców i zaproszonych gości.

15. 06. 2010 r.
W dniu dzisiejszym uczniowie uroczyście przekazali pomoce uczniom klasy zerowej, którzy od września jako „pierwszaki” wezmą udział w III etapie Projektu. Dzieci przypomniały sobie jak to tak niedawno to oni odbierali te wszystkie wspaniałe rzeczy od swoich starszych kolegów. Dzisiaj przyszła kolej na nich. Niestety czas szybko leci i pięć miesięcy minęło niespodziewanie. Teraz to oni trzymali w rękach pomoce, które za chwilę miały należeć do innych, młodszych dzieci. Było im trochę smutno, ale tylko przez moment, gdyż już za chwilę wszystkie dzieci wspólnie się bawiły wybranymi przez siebie pomocami.

 

16. 06. 2010 r.
„Wszystko co dobre, szybko się kończy”. Teraz i nasze pierwszaki miały okazję na własnej skórze odczuć znaczenie tego starego przysłowia, gdyż nadszedł ostatni dzień Projektu. To właśnie dzisiaj podczas Pokazu efektów uczniowie zaprezentują rodzicom, dyrekcji, nauczycielom i zaproszonym gościom, to czego nauczyli się w czasie ostatnich 5 miesięcy. Dlatego ten dzień jest dla nas wszystkich bardzo ważny. Dzieci wraz z nauczycielem przygotowywały się do tego dnia bardzo starannie. Odbyło się wiele prób, rodzice przygotowali wspaniałe kostiumy, w których wystąpią dzieci, a pierwszaki całym sercem zaangażowały się w te przygotowania. Wszystkim bardzo zależało, żeby ten ostatni dzień wypadł na szóstkę z plusem.

16 czerwca 2010 roku o godzinie 14.00 rozpoczęła się uroczystość. Zebranych gości przywitała pani dyr. Ilona Szczęch, która w kilku słowach przypomniała założenia i efekty projektu. Nauczycielka prowadząca II etap Projektu p. Renata Niepsuj, podzieliła się z rodzicami swoimi spostrzeżeniami z zajęć i zaprosiła wszystkich zebranych do wspólnej zabawy. Rodzice razem z dziećmi uczestniczyli w zabawach, mając możliwość „pobawienia się” pomocami dydaktycznymi znajdującymi się w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań. Następnie przyszła kolej na część artystyczną. Uczniowie zaprezentowali efekty 5 miesięcznej pracy, ujawniając swoje zdolności wokalne, taneczne i recytatorskie w tańcu Rock end roll oraz inscenizacji „Pająk Krzyżak”. Za cały występ dzieci zostały nagrodzone hucznymi brawami i usłyszały wiele pochwał z ust pani dyr. Ilony Szczęch.

Na zakończenie Pokazu pani dyrektor podziękowała rodzicom za współpracę i współudział w realizacji projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy, wręczyła uczniom małe upominki i zaprosiła wszystkich zebranych na słodki poczęstunek.

Drugi etap projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” realizowała wraz z uczniami klasy pierwszej: Kacprem Barczykiem, Karoliną Frankowską, Mileną Leśniak, Dominikiem Madejem, Klaudią Wardęgą, pani Renata Niepsuj.

 

 

Etap III

3 stycznia 2011 roku ruszyła w szkole III edycja projektu edukacyjnego „Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy”. W ramach projektu, który obejmuje sześcioro uczniów klasy I, 3 razy w tygodniu odbywają się zajęcia dodatkowe pod hasłem „Kreatywny małolata to ja”. Nauczycielem realizującym „Pierwszaków” – bo tak potocznie określają program uczniowie – jest pani Małgorzata Leśniak.

Jak zakładają twórcy tego unijnego projektu – bazą teoretyczną zajęć jest Teoria Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera. W myśl tej teorii zajęcia mają służyć rozwijaniu u uczniów następujących typów inteligencji: językowo-lingwistycznej, matematyczno-logicznej, wizualno-przestrzennej, przyrodniczej, muzycznej, kinestycznej (ruchowej), interpersonalnej (społecznej) i intrapersonalnej (refleksyjnej).

W naszej szkole ta baza teoretyczna (TIW) została wzbogacona o elementy realizowanego od kilku lat programu wspierania i rozwoju kreatywności Destination Imagination. DI – to program kreatywnego myślenia, dający możliwość odkrywania i wydobywania niezmierzonych potencjałów dziecięcej wyobraźni. Bazuje on na koncepcji myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego), zakładającego, że istnieje więcej niż jedna droga do rozwiązania danego problemu. DI zachęca dzieci do tworzenia w oparciu o własne, mocne strony, zwiększenia poczucia większej wartości, przełamywania barier, do odkrywania zdolności i talentów, które wcześniej nie były ujawnione i z których zwykle nie zdawały sobie sprawy.

Zadaniem zaś nauczyciela jest prowokowanie takich sytuacji zabawowych, aby uczniowie stawali się kreatywnymi technikami, naukowcami, aktorami, analitykami, komikami, językoznawcami, muzykami – nie tylko obecnie (w czasie zabawy), ale i… w przyszłości.

Prezentujemy galerię zdjęć z kilku pierwszych zajęć. Uczniowie już pokazali, że chętnie eksperymentują, podejmują ryzyko badawcze i potrafią kreatywnie rozwiązywać problemy.